Акваскейп (Природний акваріум)

Акваскейп – напрямок в акваріумному дизайні, в основі якого лежить створення в умовах акваріума імітації природного ландшафту з використанням натуральних матеріалів, каміння, корчів, живих акваріумних рослин.


 Засновником напряму "Природний акваріум" є японський аквадизайнер, фотограф, засновник компанії "ADA" Такаші Амано.
 Створення акваскейпу це творчий процес, кожна робота є унікальною і залежить від техніки та уяви автора, який прагне передати красу куточка живої природи в рамках свого акваріума.
 Для гармонійної та цілісної побудови композиції аквадизайнери застосовують правила притаманні живопису та художній фотографії.


 1. Правило третин (спрощене правило Золотого перетину). Відповідно до правила третин простір поділяється на три рівні частини по вертикалі та горизонталі.  На перетині вертикальних і горизонтальних ліній утворюються «точки сили», які притягують погляд глядача.  На місцях цих точок розташовують важливі об'єкти композиції, що виділяються, наприклад яскраві рослини або вершини скель.  Лінію горизонту не рідко розташовують на одній з горизонатальних ліній.


 2.Діагоналі. Важливі елементи композиції встановлюють уздовж діагональних ліній.  Розташування об'єктів по діагоналі надає композиції динаміку, перспективу і задає напрямок погляду простором акваскейпу. Так само для вказівки напрямку можна використовувати криві, дугоподібні, s-подібні лінії, наприклад звивиста стежка, що йде в далечінь.


 3.Ритм - повторювані форми та елементи.  В акваскейпі це можуть бути камені, корчі або акваріумні рослини схожої форми та структури, розташовані групами по зменшенню розміру від близького плану до далекого.  Ритм надає цілісності композиції та збільшує глибину простору. Краще уникати каміння чи корчів різної породи в одній композиції.


 4.Різноплановість та масштаб.  Глибина простору будується виділенням об'єктів на передньому, середньому задньому планах.  Найбільші об'єкти розташовують на передньому плані акваріума, плюс деталі повинні правдоподібно поєднуватися між собою за масштабом, наприклад скеля не може бути нижча за кущ, що росте поруч біля підніжжя. Також різні плани можуть розділятися за рахунок кольору рослин і декорацій.  Крім того акваріумні мешканці повинні вписуватися в загальний масштаб, у невеликому акваріумі краще виглядає 10-30 хвостів дрібної зграйної риби, ніж 2-3 великі особини.


 5. Тональна перспектива.  У природі при спостереженні за пейзажем далекі об'єкти виглядають менш контрастно і насичено, ніж ті, що знаходяться поруч.  Такого ефекту можна досягти і в дизайні акваріума, використовуючи на далекому плані світліші рослини та каміння.


 Форма композиції визначається автором відповідно до сюжету і може бути цілком своєрідною, але часто аквадизайнери використовують один із трьох класичних варіантів:


 1. Увігнута, U-подібна композиція.  Великі деталі розташовані з обох боків і зменшуються в розмірах від ближніх кутів до центру або точки сили на задньому плані. Така форма найкраще підкреслює перспективу, будь то імітація гірських хребтів, пагорбів, що йдуть у далечінь або дрімучого лісу.


 2.Композиція в стилі "Острів".  У цьому випадку більшість деталей розташовані у центральній частині акваріума. З боків і на ближньому плані заповнена лише нижня частина, це можуть бути дрібні деталі, грунтопокривні рослини або пустий грунт.


 3.Трикутна композиція.  Елементи композиції поступово знижуються від однієї стінки акваріума в іншу, створюючи точку сходу.


 Так само можливе поєднання різних стилів в одній композиції.  Варто приділяти особливу увагу дрібним деталям, кожен на перший погляд не яскравий камінчик може змінити загальне враження від композиції.


 Найчастіші помилки акваскейперів-початківців:


 1.Відсутність ідеї.  Акваскейп як картина передає певний сюжет, змушує пройтися поглядом по різним елементам, які доповнюють одне одного й у сукупності об'єднуються в одне цілісне творіння.  Хаотично посаджені рослини та розкидані по дну декорації, навіть якщо вони самі по собі виглядають привабливо, не додадуть акваріуму бажаної краси.


 2.Нестача матеріалу. Простір мало заповнений, деталі хардскейпа займають лише нижню частину акваріума, порожні ділянки розривають цілісність композиції. Матеріал для хардскейпу краще заготовляти заздалегіть та з надлишком, бо зібрати вдалу композицію з трьох каменів наврят вдасться.


 3. Втрата масштабу. Деталі композиції громіздкі, неправдоподібні. Крупнолистові рослини псують масштаб щодо хардскейпу. Нестача дрібних деталей.


 4. Колекціювання та невірний вибір рослин. Багато видів рослин, що не поєднуються між собою і з елементами хардскейпу.


 5.Відсутність досвіду та обладнання необхідного для вирощування акваріумних рослин.